Νότια Ευρώπη > Βαρκελώνη > Ο Ναός Σαγράδα Φαμίλια
Αποκλείεται να πάτε στη Βαρκελώνη και να μη βρεθείτε μπροστά στο γιγαντιαίο Ρωμαιοκαθολικό ναό του Γκαουντί, τη Σαγράδα Φαμίλια (Sagrada Familia). Είναι άλλωστε το διασημότερο τουριστικό αξιοθέατο της Βαρκελώνης, καθώς κάθε χρόνο προσελκύει εκατομμύρια επισκέπτες, ενώ κατά γενική ομολογία αποτελεί το απόλυτο “σήμα κατατεθέν” της Βαρκελώνης.
Ίσως, το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό του ναού Σαγράδα Φαμίλια, εκτός από το μέγεθός του, είναι ότι κατασκευάζεται μέχρι και σήμερα. Κύριος στόχος είναι να ολοκληρωθεί έως το 2026 που είναι η επέτειος θανάτου του διάσημου Καταλάνου αρχιτέκτονα Αντόνι Γκαουντί (1852-1926), του καλλιτέχνη και αρχιτέκτονα που έχει συνδέσει το όνομά του με τον σχεδιασμό της Σαγράδα Φαμίλια.
Πρόκειται για ένα μεγαλεπήβολο δημιούργημα ενός καθεδρικού ναού όπου ο Γκαουντί συνδύασε τον γοτθικό ρυθμό, με ορισμένα στοιχεία ισλαμικής τέχνης και με διάφορες μορφές μοντερνισμού. Είναι ένα ξεχωριστό οικοδόμημα με φιλόδοξες αψίδες, τεράστιους πύργους, πολύπλοκους διαδρόμους, αλλά και κάποια εξεζητημένα σχέδια και διακοσμήσεις, που είναι ταυτοτικά στοιχεία των αρχιτεκτονικών γραμμών του Γκαουντί. Το όνομα του ναού που στα ισπανικά αναφέρεται ως “La Sagrada Familia” σημαινει Αγία Οικογένεια. Ενώ, η επίσημη ονομασία του είναι “Basílica y Templo Expiatorio de la Sagrada Familia” δηλαδή
"Βασιλική και Εξαγνιστική Εκκλησία της Αγίας Οικογενείας".
Χωρίς αμφιβολία ο Γκαουντί έχει αφήσει το στίγμα του στη Βαρκελώνη. Τα έργα του δίνουν ιδιαίτερο χαρακτήρα στην πόλη και αποτελούν πόλους έλξης για χιλιάδες επισκέπτες και μελετητές. Η ανέγερση ενός επιβλητικού καθεδρικού στην πόλη ήταν ιδέα του Καταλανού βιβλιοπώλη, Τζόσεπ Μαρία Μποκαμπέλα, o οποίος ξεκίνησε την κατασκευή της κρύπτης του ναού στις 19 Μαρτίου 1882, υπό της επίβλεψη του αρχιτέκτονα τον Francisco de Paula del Villar.
Έναν χρόνο αργότερα μπήκε στο πρότζεκτ ο διάσημος Αντόνι Γκαουντί, αναλαμβάνοντας την πλήρη ευθύνη το 1883 και αλλάζοντας δραστικά τα σχέδια. Ο Γκαουντί αφιέρωσε πλήρως τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην κατασκευή της Σαγράδα Φαμίλια. Ενώ μέχρι το 1926 που απεβίωσε, είχε ολοκληρώσει μόλις το 15% με 25% του συνολικού έργου.
Είναι δεδομένο ότι η πολυπλοκότητα του σχεδίου του Γκαουντί, κάνει τη Σαγράδα Φαμίλια να αποκλίνει από την παραδοσιακή εκκλησιαστική αρχιτεκτονική. Αλληγορικές διακοσμήσεις και γλυπτά με συμβολισμούς χρησιμοποιούνται κατά κόρον στο έργο.
Μεταξύ αυτών, στις κορυφές των κωδωνοστασίων, ένας αετός συμβολίζει τον Ευαγγελιστή Ιωάννη, ένας ταύρος συμβολίζει τον Ευαγγελιστή Λουκά, ένα λιοντάρι συμβολίζει τον Ευαγγελιστή Μάρκο και ένας φτερωτός άνθρωπος συμβολίζει τον Ευαγγελιστή Ματθαίο. Αντίστοιχα, οι τρεις μεγάλες προσόψεις τις εκκλησίας είναι αφιερωμένες σε μεγάλα γεγονότα και έννοιες της χριστιανοσύνης. Η δυτική πλευρά στα Πάθη του Χριστού, η ανατολική στη Γέννηση του Θεανθρώπου και η νότια αφιερώνεται στη Δόξα του Θεού.
Ο Γκαουντί σχεδίασε το “απόλυτο έργο” για την πόλη του. Αναζητούσε την τελειότητα και αναφορικά με τη μακροχρόνια κατασκευή που απαιτούνταν, λέγεται ότι ο ίδιος είχε πει: "Ο πελάτης μου δε βιάζεται". Μετά το θάνατο του Αντονι Γκαουντί (1926), τα λεπτομερή σχέδια που άφησε ακολουθούνται κατά γράμμα στοχεύοντας να αποτυπώσουν κάθε λεπτομέρεια από το κατασκευαστικό όραμα του δημιουργού. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κεντρικό κωδωνοστάσιο, που φέρει ένα σταυρό, ο οποίος συμβολίζει τον Ιησού, κάνει τη Σαγράδα Φαμίλια την ψηλότερη εκκλησία του κόσμου. Και αυτό όμως εμπεριέχει ένα συμβολισμό, καθώς φτάνει τα 170 μέτρα, ένα μέτρο λιγότερο από το λόφο Μονζουίκ, τον ψηλότερο λόφο της Βαρκελώνης. Αυτό διότι, ο Γκαουντί πίστευε ότι το έργο του δεν πρέπει να ξεπεράσει τα όρια της δημιουργίας του Θεού.
Παρότι ημιτελής, ο ναός της Σαγράδα Φαμίλια έχει ανακηρυχθεί από το 1984 Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς και κατατάσσετε στην αντίστοιχη λίστα του διεθνούς οργανισμού της UNESCO. Επίσης, το 2010, καθαγιάστηκε επίσημα από τον Πάπα Βενέδικτο ΙΣΤ΄ και λειτουργεί ως καθολικός ναός τελώντας τη Θεία Λειτουργία για τους πιστούς.
Η προσέγγιση και η είσοδος στο ναό της Σαγράδα Φαμίλια προκαλεί συναισθήματα δέους και θαυμασμού στους περισσότερους επισκέπτες. Ο περίπλοκος σχεδιασμός, τα πανύψηλα κωδωνοστάσια και οι λεπτομερείς διακοσμήσεις συνδυάζονται με την αιθέρια ατμόσφαιρα του εσωτερικού του κτιρίου, αλλά και την ιστορικότητα ενός μνημείου, του οποίου η οικοδόμηση ξεπερνά τα 140 χρόνια.
.
Με το μετρό από την ομώνυμη στάση μετρό Sagrada Familia (μπλε γραμμή L5 και μοβ γραμμή L2).
vamos
04/12/2014
Απάντησηtravelsales
04/12/2014
marian
01/12/2016
ΑπάντησηEspavo
08/12/2021
ΑπάντησηDaGypsyTraveler
08/12/2021
Απάντησηg007pap
08/12/2021
Απάντησηannakef
20/11/2015
ΑπάντησηTHRILOS
08/12/2021
ΑπάντησηΑφήστε στο σχολιό σας